Kırgıziatan

KIRGIZISTAN

Otobüs ile sınır kapısına kadar geldik, herkes aşağıya, bavullar elde uzun ve bozuk yoldan sonra pasaport kontrolü. Kuyruk kısa ama zaman alıyor. Tam otomasyon olmayınca bekle ,birde valizlerin açılıp tek tek aranması,sorgulanması ..gerginlik. yeter ama. Nihayet Kırgızistan‘a girebildik.. Bekleyen minibüs ile Hosth şehrine gelip gerçek bir Kırgız ailenin evinde öğle yemeği yedik. Harikaydı her şeyi unuttuk.. Sonra Unesco Dünya Mirası olan Hz. Süleyman Dağına tırmandık. Tam ve eksiksiz bütün bilgileri ! aldıktan sonra akşam uçağı ile baş şehir Bişkek ve doğru cup yatak.

Türklerin İslamiyeti kabulünden önce Şamanizm döneminde mezarlarında kullandıkları üzerlerinde resimleri olan balbal’lar ( mezar taşları ) ve çevre gezisi.. Tekrar uzun ve bozuk yollardan sonra Narin şehrine vasıl olabildik.Beklentimizin üzerinde otel.. Kırgızistan’ı neredeyse baştan başa geçiyoruz. Tanrı dağlarında kar ve buzulların arasından geçerek Taşrabat kervansarayına geldik. Burada o dönemlerden kalan kervansaray ve çevreye göz attıktan yakında olan Kırgız yurtlarını (çadır, oba ) ziyaret etmek istedik, çok memnun oldular. Dağın başı,4- 5 çadırlık geniş bir aile. Belli burada hayvancılık yapıyorlar. Kırgız’ lar Türk soyudur ve burada bizi geleneksel misafirperverlikleri ile karşıladılar, yemek ikram ettiler. İnanın habersiz geldik, bu şartlarda yarım saate tertemiz örtülerde muhteşem ikramda bulundular .Çok güzeldi valla, teşekkürler Kırgız hemşerim. Yola devam, 3574 metre yükseklikte Torugart geçidindeki Kırgızistan sınırına geldik. Gümrük çilesi başladı gene.Gümrük memurunun nihayet gelişi ve sonunda pasaport kontrolünden çıktık.Bu ülkeye girmekte zor çıkmakta. Hayde bakalım, gene valizleri yüklen boktan bozuk yolda yürüyerek Çin tarafına geçtik.Sınırları yürüyerek geçmeye alıştık..Geçtik Çin’e Meğerse çile bitmemiş.Esas çile daha yeni başlıyormuş.. Bütün valizler, üzerimiz, çektiğimiz fotoğraflar dahil,donumuza kadar arandık Gecenin bi yarısında Kaşgar’a geldik.Artık zora alıştık,bundan sonra her şey kolay..

Kırgızistan; 1991 yılında bağımsızlığını kazanmış, ayaklarının üzerinde durmaya çalışan bir ülke. Ancak, fazla bir tarih yok, yer altın da , yer üstünde de bir şey yok. Böyle olunca sosyal yaşam ve diğer şartlar zor gibi. Sanki Sovyet özlemi var gibi mi ?! Kırgızistan ismi nereden gelir bilir misiniz?! 5. yüzyılda kuzeyden bu bölgeye gelen, başlarında kadınlar olan kırk farklı Türk soyu grup buraya yerleşmişler. Zaman içerisinde ” kim bu gruplar ” sorusunun cevabı ” kırk gızlar ” diye anılmış ve bu zamanla Kırgız olarak yerleşmiş. Türk soylarında kadın hep güçlü, hakim yöneten olmuştur. İstiklal savaşında da Türk kadını erkeği ile birlikte savaşmış, beraber at binmiş, kuru dilim ekmeğini erkeği ile paylaşmış ve de çocuklarını yetiştirmiştir. İşte geçmişten beri bu kadar güçlü , akıllı, yönetici Türk kadınını biz bu gün geri plana atıp, çarşafa sokmaya çalışıyoruz, o da sığmıyor bu kalıba.!!. Hangi din, mezhep, inanç olursa olsun, bu mudur olması gereken.!!